Tuesday, February 23, 2010

KUNCI UNTUK PETI

Ada mulut
tidak mampu berkata-kata,

Hati bersuara
tiada yang mendengar,
Fikiran berputar
tiada hasil,
Kekusutan terbentuk
Menggumpal besar mengikut masa,
Sakitnya hati dan fikiran

Rintihan membisik.
Tangan bergeraklah,
Bersuara
Bantu meraka
Bagaimana? Tangan tunduk.
Tanpa fikiran-akal

Mata terpejam mencari ilham,
timbul skrin, muncul,
mengadun nyata memasuki layar,
Bersatu bersama kekusutan

Kaki,
Kaki akhirnya,
Bawalah aku pada kunci,
Si pendengar dan pentafsir
Memahami secara tulus.
Terima kasih kunci,
Merungkai kekusutan,
Memisah layar dan nyata.

Hindar aku dari palsu
Si palsu,
Berpura memahami,
Mentafsir semberono,
meraung hati dan fikiran.

Akirnya,
Terbentuk benci dan marah,
Bersatu bersama bersama aduan,
Tersimpan kuat dalam peti.
Berharap Cuma,
Kunci bantulah.

Tiadanya kunci,
berkarat peti,
Merusuh hati,
Gelapnya fikiran
Tenggelam diri dalam laut kekusutan.

Tuhan
Latihlah aku menjadi kunci,
Pada diri dan alam,
Wahai pencipta.
Ku pohon.
Biar aku menjadi lilin,
Pemisah layar dan nyata.
Memrhati alam dari tepi
Kepada sekalian makhluk.
Aku khalifah yang menjadi kunci
Izinkan aku.



Edit
3.25 pagi 20 February 2010 sabtu.


Masaalah melanda hati dan fikiran. Ku pujuk melalui kunci yang membuka pintu kearah kemajuan. Bangkit mengajar aku berenag jauh dari kekusatan walau tenggelam kemudian, pandai aku harunginya nanti. Sedari dari pengalaman.juga berguna kepada yang mendengar. Mendengar memuka mata ku keluar dari jalan mati. Akan ku setia menanti, mendengar rintihan, walau diri ini tercungap. Mungkin kau anugerah kunciku.
Walau siapa kamu.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates